Τον Οκτώβριο του 2006 ολοκληρωνόταν μετά από πολλά χρόνια και αρκετές επαναχρηματοδοτήσεις, ένα έργο πολύ σημαντικό για τη δημόσια ασφάλιση.
Το έργο του ΑΜΚΑ, Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης, εντάχθηκε στις 10/7/1996 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα "ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ" και συγχρηματοδοτήθηκε από Εθνικούς και Κοινοτικούς πόρους μέχρι του ποσού των 1,2 δις δραχμών περίπου.
Η αποστολή του ήταν η πλήρης χαρτογράφηση των ασφαλισμένων/συνταξιούχων/δικαιούχων στους δημόσιους φορείς και η ένταξή τους σε ένα κοινό Πληροφοριακό Σύστημα. Το 1999 το έργο χρηματοδοτήθηκε εκ νέου και εντάχθηκε στα έργα της δράσης "ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ".
Μέχρι το 2006 το έργο ακόμα δεν είχε ολοκληρωθεί, παρότι είχαν προηγηθεί και άλλες χρηματοδοτήσεις και άλλα "αυστηρά" χρονοδιαγράμματα. Στα έτη 2005-2006-2007 το έργο του ΑΜΚΑ χαρακτηρίστηκε ως προτεραιότητα της ΓΓΚΑ (Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων) και προωθήθηκε η ολοκλήρωσή του με στόχο την πλήρη λειτουργία του.
Για τη γενικότερη πορεία του έργου αυτού θα μπορούσαν να γραφούν πολλά, αλλά δεν είναι αυτό το αντικείμενο του παρόντος άρθρου. Συνοπτικά, αξίζει να σημειωθεί ότι στις αρχές του 2009 το έργο πλέον θεωρείτο "ολοκληρωμένο" και έτοιμο να προσφέρει τα πλεονεκτήματα του αρχικού του σκοπού.
Το 2006, όταν και εντάθηκε η υλοποίηση, κλήθηκαν εκ νέου οι ασφαλισμένοι στους διάφορους φορείς να απογραφούν και σχεδιάστηκε σχετική καμπάνια ώστε να πεισθούν για τη χρησιμότητά του. Κρίσιμο σημείο της καμπάνιας θεωρήθηκε ο υποχρεωτικός χαρακτήρας της κάρτας του ΑΜΚΑ που θα εφαρμοζόταν το 2009.
Σήμερα τα αναφέρω όλα αυτά, γιατί πολύς λόγος γίνεται για τις "δήθεν" καινοτομίες της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και για τις πομπώδεις διεργασίες των "opengov" διαδικασιών που ευαγγελίζεται η σημερινή κυβέρνηση. Για τους νεωτερισμούς που θα εφαρμοστούν και τις οικονομίες κλίμακας που θα δημιουργηθούν.
Επειδή επίσης γνωρίζω ότι γενικότερα υπάρχει διάθεση εκτεταμένης απαξίωσης του δημοσίου τομέα και τάση για μηδενισμό των πάντων, δεν θα προβώ σε γενική θεώρηση των πραγμάτων που θα οδηγούσε σε φαύλες διαπιστώσεις.
Θα ήθελα όμως να μοιραστώ μαζί σας, μέσα από αυτό το άρθρο, μια ιδέα, ένα σχέδιο που κατέθεσα τον Οκτώβριο του 2006 στη ΓΓΚΑ, όντας τότε νέος υπάλληλος του Ταμείου Συντάξεων Προσωπικού του ΗΣΑΠ, αρμοδιότητος του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.
Το σχέδιο προέβλεπε την ηλεκτρονικά πλήρη ενοποίηση των ασφαλιστικών φορέων και τη διαχείριση των παροχών, των ιατρικών ραντεβού και των ιατροφαρμακευτικών αγωγών. Ένα πλέγμα υπηρεσιών διαθέσιμο προς τους πολίτες, βασισμένο στο έργο του ΑΜΚΑ και τη βάση δεδομένων του.
Ολόκληρη την πρόταση μπορείτε να τη διαβάσετε στο επισυναπτόμενο έγγραφο :
Η φιλοσοφία της πρότασης βασιζόταν στη μετατροπή της κάρτας του ΑΜΚΑ σε smart card (έξυπνη κάρτα) που θα λειτουργούσε ως κοινό κλειδί εισόδου στο "σύννεφο" υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας υψηλό επίπεδο ασφαλείας μέσω των αλγορίθμων ασφαλείας που θα υπήρχαν στο κύκλωμά της. Κάτι αντίστοιχο δηλαδή με αυτό που υλοποιούν σήμερα οι τράπεζες για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
Η περιεκτική παραπάνω πρόταση, χωρίς τεχνικές λεπτομέρειες και εκτεταμένη επεξήγηση, θα μπορούσε ακόμα και σήμερα να συμβάλει σε μια καλύτερη πραγματικότητα για τους ασφαλισμένους των δημόσιων φορέων κοινωνικής πρόνοιας.
Ίσως γι' αυτό, όλος ο "μύθος" που περιβάλει σήμερα την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, δεν με βρίσκει να δοκιμάζω τα ίδια συναισθήματα ικανοποίησης με τους κυβερνώντες ...
Βασίλειος Α. Μπαλάφας
Μέλος Π.Ε. Νέας Δημοκρατίας
Μέλος ΝΟ.Δ.Ε. Ν.Δ. Κορινθίας
4 σχόλια:
Αγαπητέ κύριε Μπαλάφα,
προφανώς ανήκετε και εσείς (και μπράβο σας) στις χιλιάδες το λιγότερο ανθρώπους-υπαλλήλους-πολίτες-ειδικούς κλπ που εδώ και μια εικοσαετία τουλάχιστον είχαν αντιληφθεί τη χρησιμότητα ορισμένων ψηφιακών και διαδικτυακών τεχνολογιών. Στο επίπεδο της τεχνολογίας, αυτοί που καινοτόμησαν ήταν οι Σουηδοί ΤΟ 1983 και κανείς άλλος δεν δικαιούται να μιλήσει για καινοτομία σε σχέση με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση.
Σε σχέση με την πολιτική πράξη, είναι ΑΥΤΗ η κυβέρνηση που έκανε πράξη την ΗΣ στη χώρα μας κατά τρόπο αδιαμφισβήτητο και άρα αυτή που θα εισπράξει τα εύσημα.
Λυπούμαι πραγματικά που η προηγούμενη κυβέρνηση αντί να αποδεχθεί την (πρωτόλεια έστω) εισήγησή σας, να την εμβαθύνει και να προχωρήσει, επέλεξε να προωθήσει το τριτοκοσμικό και ΠΑΝΑΚΡΙΒΟ (16 εκ. ευρώ παρακαλώ για το ΙΚΑ μόνο) έργο της σάρωσης συνταγών για να ικανοποιήσει τα συμφέροντα εταιρειών πληροφορικής. Υπενθυμίζω ότι το τρέχον έργο της ΗΣ έχει ως ώρας κοστίσει 170.000 ευρώ και έχει ήδη αποδώσει (μόνο στον ΟΑΕΕ) εξοικονόμηση 50 εκ ευρώ.
Καθόλου τυχαία, στο διάστημα 2005-2009 η φαρμακευτική δαπάνη εκτοξεύτηκε ως άλλο Columbia για να εκραγεί μετά στις πλάτες των ασφαλισμένων.
Αλλά βέβαια, αν η κυβέρνηση εκείνη άκουγε όλους αυτούς που εισηγούνταν τα ορθά μέτρα, μάλλον θα είχε άλλη τύχη.
Φιλικά, Μιχάλης Κούτρας
Αγαπητέ κε Κούτρα,
πριν προστρέξετε να απονείμετε τα εύσημα σε ΑΥΤΗ την κυβέρνηση, ίσως θα ήταν καλό να μας πείτε για το συνολικό έργο του ΑΜΚΑ και την πρόοδό του κατά τα έτη 1996-2004, όταν και χρηματοδοτήθηκε από 2 μεγάλα πακέτα στήριξης. Συμφωνώ ότι η ΗΣ είναι βήμα προόδου, όμως ίσως και εκεί θα μπορούσατε να μας διαφωτίσετε για ποιο λόγο ενώ η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει την πλήρη λειτουργία του μέχρι το 2011, με νεότερη ανακοίνωση τοποθετεί την πλήρη εφαρμογή στα τέλη του 2013 ...
Ευχαριστώ για το σχόλιό σας και την εποικοδομητική συμμετοχή σας στο θέμα της ανάρτησης.
Κύριε Μπαλάφα,
δεν μπορώ να συνεισφέρω για το θέμα 'ΑΜΚΑ 1996-2004' γιατί δεν γνωρίζω. Αυτό που μετά βεβαιότητας γνωρίζω είναι το έργο το 2009 ήταν κάθε άλλο παρά τελειωμένο. Όταν εγώ ανέτρεξα στο θέμα για τις ανάγκες της ΗΣ, στις αρχές του 2010, μόνο 6 εκατ. πολίτες είχαν ΑΜΚΑ. Ακόμη και σήμερα, παρά τις εντατικές προσπάθειες, εγώ, ενώ γνωρίζω τον ΑΜΚΑ μου, δεν έχω λάβει τη σχετική κάρτα από την ΗΔΙΚΑ ΑΕ. Ρωτώντας σχετικά το διευθύνοντα σύμβουλό της, με πληροφόρησε πως προσπαθούν ακόμη και τώρα να απαλείψουν διπλοεγγραφές (ένα άτομο - δύο ΑΜΚΑ), να διαγράψουν αποβιώσαντες και να αποστείλουν κάρτες. Τα δε στοιχεία διεύθυνσης, τηλεφώνων κλπ αντιστοιχούν στο 2000. Το ορθό πολιτικό ερωτηματικό κατά τη γνώμη μου είναι "γιατί τα έργα ξεκινούν αλλά δεν τελειώνουν" που παραπέμπει στη διαφθορά ΟΛΟΥ του πολιτικού συστήματος και όχι 'ποιός έχυσε περισσότερο ιδρώτα'.
Για την ΗΣ τώρα επιμένω: τα εύσημα ανήκουν μόνο σε αυτή την κυβέρνηση. Για την ΗΣ δεν παρέλαβε τίποτε από την προκάτοχό της. Το πιλοτικό έργο της ΗΣ είναι μιά πρωτόγνωρη επιτυχία όχι μόνο για τα δεδομένα της χώρας αλλά και παγκοσμίως. Ανέλυσα τα δεδομένα αυτά σε δύο επιστημονικά συνέδρια τον Οκτώβριο και το Δεκέμβριο του 2010 και δημοσίευσα σχετικό άρθρο στο τρέχον τεύχος του περιοδικού 'Επιθεώρηση Υγείας'. Το μεγάλο, καθολικό έργο για την ΗΣ απαιτεί διεθνή διαγωνισμό και αυτός είναι που θέλει δύο χρόνια για να τελεσφορήσει. Αλλά δε γίνεται αλλιώς, αυτή είναι η μόνη νόμιμη οδός. Ούτε αυτό ισχύει ειδικά για την ΗΣ, αλλά για κάθε ανάλογο έργο. Μέσα στο 2011 όμως, γίνονται προσπάθειες να ενταχθούν τα υπόλοιπα ταμεία (πέραν του ΟΑΕΕ) στο πιλοτικό σύστημα για να μπορέσει η χώρα να επωφεληθεί από τις πρωτοφανείς οικονομίες κλίμακας που αποφέρει.
Φιλικά, Μ. Κούτρας
Το ερώτημα "γιατί τα έργα ξεκινούν αλλά δεν τελειώνουν" είναι αμείλικτο. Συντάσσομαι σε αυτό αναφανδόν μαζί σας.
Για τα υπόλοιπα, θα δείξει το μέλλον.
Ευχαριστώ και πάλι για τη συμμετοχή σας.
Δημοσίευση σχολίου